Vitaliteitscoaching

Wellicht vind je het ook erg lastig vindt om structureel een gezonde leefstijl te hanteren. Het is een grote uitdaging om structureel gezond te eten, voldoende te bewegen, te zorgen voor ontspanning en een goede nachtrust te maken. Vaak weten we wel wat een gezonde leefstijl is. Maar om je nieuwe gedrag blijvend te veranderen is doorzettingsvermogen en wilskracht nodig. Het effect van een ongezonde leefstijl is groot. Naast vermoeidheid, stress, onrust, overgewicht is er een verhoogd risico op diabetes type 2, hart- en vaatziektes, kanker, op overgewicht en zelfs op vervroegd overlijden. Dit is toch niet wat je wilt?

Herken je dit in jouw dagelijkse leven?

  • Vermoeidheid,  geen energie hebben om iets leuks te gaan doen
  • Je eet ongezond, teveel, niet of onregelmatig, eten voor de gezelligheid, je gaat telkens weer opnieuw een dieet proberen
  • Negatieve gedachtes, geen zin hebben om dingen te doen
  • De hele dag bankhangen / zitten, kortom je beweegt niet of nauwelijks
  • Weinig of niet sporten
  • Veel stress, onrust, piekeren
  • Altijd klaarstaan voor een ander klaar, ook als je behoefte hebt aan een moment voor jezelf of het gezin

Wacht dan niet langer om goed voor jezelf te zorgen.

Maar waarom lukt het dan niet om een gezonde leefstijl te blijven hanteren?

  • We hechten teveel waarde aan oude (negatieve) gewoontes en/of gedachten, dat speelt met name als je dingen moet loslaten. Dit is namelijk erg vertrouwd, het is namelijk doodeng om het onbekende aan te gaan. Kan ik het wel? Wat zal een ander ervan gaan vinden?
  • Alle beren op de weg zijn een belemmering. Je kent vast de ja, maar …
  •  Te hoge eisen stellen, we willen graag de marathon in een keer kunnen lopen
  • De motivatie, doorzettingsvermogen en de reden waarom je iets wilt veranderen ontbreekt. Aan een dood paard kun je niet trekken.
  • We doen graag dingen op de automatische piloot, want dat kost de minste energie.

Zet jij de eerste stap?

  • Schrijf op wat het nieuwe gedrag je gaat opleveren. Wees zo specifiek mogelijk.
  • Onderzoek welke beren je kunnen tegenhouden en bedenk voor elk hoe je die kunt overwinnen.
  • Stel je lat niet te hoog. Kleine stapjes werken beter dan grote.
  • Gun jezelf de tijd om de nieuwe gewoonte te laten beklijven.
  • Laat je inspireren door anderen die het doel al hebben gehaald.
  • Durf om hulp te vragen. Ik vind het erg leuk om jou hierbij te helpen!

Ik heb geleerd hoe ik de ander meer regie geef over zijn eigen leven maar vooral hoe ik beter voor mijzelf zorg. Dit gun ik jou ook. Samen gaan we onderzoeken wat jou helpt om beter voor jezelf te zorgen en ook het doel te bereiken waar jij zo naar verlangt. Niet voor even, maar voor altijd!

Het resultaat is meer levensgeluk en vitaliteit.

Hoe kan ik jou helpen?

Een van de manieren om jouw gezondheid blijvend te verbeteren is om stapsgewijs aan de slag te gaan met het integreren van nieuw gedrag in jouw leefstijl. Hierbij besteed ik aandacht aan voeding, beweging, ontspanning, slaap, positief denken èn zingeving. Als uitgangspunt hanteer ik de vitaliteitspiramide van Albert Sonnevelt, de richtlijnen van gezonde voeding en de beweegnorm.

Heb jij een stok achter de deur nodig? Vind je het fijn om samen te sparren? Of stel je mijn advies, begeleiding en motivatie op prijs? Maak dan een afspraak voor een gratis adviesgesprek. De koffie en thee staat klaar.

Puur Gezond! Slank in 8 stappen

Vanaf juni 2017 heb ik een traject gevolgd bij  Linda. In eerste instantie om 20 kg kwijt te raken. In de loop van dit traject kreeg ik door de gesprekken en het spiegelen van Linda steeds meer duidelijkheid. Er kwam naar voren dat het niet zozeer het gewicht was wat problemen veroorzaakte, maar andere dingen. Linda heeft dit goed weten te ontrafelen en stap voor stap met mij gewerkt naar een ander,- lees, beter- levenspatroon. Ze weet je een spiegel voor te houden, en je soms de-bij mij-nodige “schop onder je kont” te geven.  Gevolg is dat ik nu niet alleen fitter en gezonder ben. Maar vooral, blijer en relaxter! 19 maart 2018

Corry (53 jaar)