8 tips om te blijven sporten

Het jaar is alweer voorbij. In de donkere avonden kan het een uitdaging zijn om van de bank te komen om te gaan sporten. Wist je dat de 3 meest voorkomende redenen om niet te sporten het gezin, werk en het weer zijn? Er zijn natuurlijk ook andere redenen waardoor je even niet hebt kunnen sporten. Maar de uitdaging blijft altijd om toch die ene stap weer te zetten.

1. Plan, plan, plan

Maak afspraken met jezelf wanneer je me-time creëert, noteer dit op de kalender. Zet een herinnering in je telefoon. Neem contact op met een sportmaatje. Vertel aan iedereen dat en wanneer je weer gaat sporten. Zorg voor een makkelijke (opwarm)hap als je eerder weg moet voordat het hele gezin heeft gegeten. Dit is een goede stok achter de deur.

2. Bedenk wat voor een gevoel sporten je gaf

Bewegen doet altijd iets met je. Sporten heeft namelijk een positieve invloed op het lichaam, zowel fysiek als mentaal. Je blijft op gezond gewicht of je valt af, je krijgt meer zelfvertrouwen, is een moment voor jezelf en dan heb ik nog niets eens alle voordelen benoemd.

3. Stel je doel

Ergens naartoe werken werkt motiverend. Stel jezelf dus een paar nieuwe doelen, zodat je weet waarvoor je het doet. Wil je jezelf klaarstomen naar een powerwalk XL? Of wil je soms afvallen? Voor mijn leden is er elke 1e dinsdag en zaterdag van de maand een gratis weegmoment na de training.

4. Verkoop jezelf die liefdevolle schop

Het belangrijkste om het sporten weer op te pakken is om gewoon te gaan. Van uitstel komt afstel. Ja de eerste week zal het even lastig zijn om te gaan, maar door gewoon te gaan zal je snel genoeg merken dat je je ritme weer oppakt.

5. Begin nu

Waarom nog een week wachten als het deze week ook al kan? Hoe langer je wacht, des te meer ga je er tegen opzien. Dan gaan er weer van al die rare gedachten door je hoofd die eigenlijk helemaal niet waar zijn. Dus plan deze week je training nog in (of zelfs vandaag). Je zult merken dat je je hoofd lekker leeg maakt en dat je na het sporten veel meer energie hebt.

6. Doe een paar stapjes terug

Ik denk dat iedereen dat wel eens ervaren heeft. Als je even niet gesport hebt, is de eerste week weer een lekkere uitdaging. Daarom is het ook belangrijk om een paar stappen terug te doen. Je lichaam moet er ook weer aan wennen dat je weer gaat sporten. En als je weer begint waar je geëindigd bent, vergroot je de kans op blessures. Dus bouw het weer stap voor stap op.

7. Beloon jezelf

Je kunt met jezelf afspreken dat je jezelf mag belonen als je weer 2 weken gesport hebt volgens je normale ritme. Pak bijvoorbeeld een sauna, trakteer jezelf op een goed boek of dat leuke sportsetje. Of plan lekker wat tijd voor jezelf in.

8. Neem je rust

Ja dit klinkt als een tegenstelling. En nee, het is géén tegenstelling. Je lichaam moet namelijk ook weer herstellen van een training. Dus als jij je trainingen voor de komende week inplant, zorg er dan ook voor dat je jezelf ongeveer 36 – 48 uur geeft om te herstellen.

Dus … ga lekker aan de slag.

Mij helpt tip 2 altijd als ik even niet heb kunnen sporten. Sporten geeft mij een goed en voldaan gevoel, dus dat blijf ik voor mezelf ook voor ogen houden.